followers saya

blog ini saya punya

more stories

Thursday, September 15, 2011

sleep disorder

Insomnia is most often defined by an individual's report of sleeping difficulties.(dari wiki)

Sleep deprivation is the condition of not having enough sleep; it can be either chronic or acute. A chronic sleep-restricted state can cause fatigue, daytime sleepiness, clumsiness and weight loss or weight gain.It adversely affects the brain and cognitive function.Few studies have compared the effects of acute total sleep deprivation and chronic partial sleep restriction.Complete absence of sleep over long periods is impossible for humans to achieve (unless they suffer from fatal familial insomnia); brief microsleeps cannot be avoided. Long-term total sleep deprivation has caused death in lab animals. (juga dari wiki)

dari pendahuluan pon aku sure korang dah boleh agak kan entry kali ni pasal apa.
ya,saya mengalami masalah tidur.
Transient insomnia ---> buat aku gila!
kalau korang bebaring atas katil pada waktu tgh malam/malam dengan lampu tertutup dan sunyi sepi,kau rasa apa yang akan jadi? *ok,ni bukan cerita hantu.jangan nak buat mode seram sangat lah karina woi.*
sure korang terlelap kan?PASTI!
but not me,kau letak lah aku dalam gua gelap gelita tanpa pelita nak suruh aku tidur pon aku x kan tidur.
example : A telah baring di atas katilnya pada pukul 1am.pada pukul 2am B *roomate* pulak naik atas katil .lampu telah ditutup.B telah nyenyak dibuai mimpi sambil A terkebil-kebil matanya memandang B sambil berfikir "siap berdengkur,sedapnya tidur." tiba-tiba azan subuh berkumandang.eh?ok -,- A memang x tidur.
apekejadah aku bagi example bongok macam ni?haishh,ni cerita sebenar tau.motifnya nak bagitahu korang yang A ni naik katil sebelum B lagi tapi B tidur dulu dan A ni langsung x dapat tidur macam si B. ^^
mata aku ni dah macam hape,siang baru nak tidur tapi mana ada masa kan class memanjang.time lunch break tu lah waktu tidur aku which start from 12pm until 2pm.enough 1 jam?otw balik kolej 15mins dah.another 15mins untuk solat zohor & bersiap ke kelas petang.1:30pm already bertolak dari kolej.so bila tolak campur 1 jam je tidur UNTUK 1 HARI.
untunglah kalau terlelap sekejap time lepas isyak tuh.tapi biasanya after 10pm bebola mata ni ligat dan aktif  0,0zzz
time tu memang sepatutnya boleh digunakan untuk study but bila x cukup tidur otak penat dan xnak bekerja,so masa yang patut dimanfaat tu dibiarkan berlalu macam tu je. T___T
pembaziran waktu berleluasa sejak kebelakang ni.kau suka buat macam ni kan karina?!
anyone can help me?or having same problem?
part x tidur malam x kisah sangat tau.yang aku sangat kisah is part 1 jam tidur je.
should i take ubat tidur?
mama x setuju dengan ubat tidur.but bila orang kata pergi klinik dia kata ubah waktu tidur dulu.macam mana?dah kalau orang baring atas katil pon xnak tidur.maybe korang akan kata "meme r x leh tidur,dah duduk mengadap laptop je." hello!sebab dah cuba tidur tapi x berjaya tulah aku buka laptop buat something.something lah sangat kan~ -,-
benda ni memang bagi effect dekat life dan jugak studies aku.SAYA SANGAT LETIH DAN TAK DAPAT FOCUS DALAM KELAS sebab saya x cukup tidur!
aku tulis entry ni pun bejuta kali menguap dah,dah 5 kali tutup laptop dan ulang alik naik atas katil tapi hasilnya mata tetap berkeras.degil beno anok mok sorang nih.
aku paling takut dgn kesan insomnia ni adalah gila.memang lah insomnia ni boleh mati jugak but kalau dah ajal nak kata apa lagi kan.yang gila tu paling lah minta dijauhkan ya Allah.
yang pasti aku kena cari ubat immediately while kat damansara ni sempena menyambut cuti study week =="

another sleep disorder yang aku alami adalah sleeplaughing.
maybe korang selalu dengar sleepwalking or sleeptalking kan.
tapi sleeplaughing memang wujud walaupun macam pelik je bunyi dia kan.haha.
sleeplaughing ni gelak semasa tidur. *ek eleh itu pon nak bg tahu.dari nama pon sure lah readers dah tahu.* so,jangan takut or fikir bukan2 lah kalau korang tidur dengan aku tetiba aku mengilai macam kak limah.
gelak aku tu panjaaaaaang macam ni HAAAHAAAHAAAHAAAHAAA~  
ni pon orang sekeliling bagitahu.
i know im a sleeplaugher after im living for 17years and 8months.mama bagitahu sebab sekarang lagi kerap.
ika takut dengan habit pelik aku ni.first time dia kena dia kata aku kena rasuk =,=
apa laaahh~
kalau tetiba aku haaahaaahaaahaahaaa korang buat derk jelah,xyah nak report polis bagai.


macam ni pon boley~
bye
o__ozzzz




1 comment: